Monday, December 21, 2009

Sejarah Susu Kambing

GOAT’S MILK

Susu Kambing mempunyai pelbagai kelebihan dari dahulu hingga sekarang. Banyak peristiwa-peristiwa yang berlaku yang mempunyai kaitan dengan susu kambing. Pelbagai bukti-bukti kelebihan susu kambing telah dibicarakan. Bermula dari manusia yang pertama iaitu nabi Adam a.s hingga Nabi Muhammad s.a.w. Juga melibatkan sejarah India dan China.

NABI ADAM a.s.

Bermulanya Human Civilization (tamadun manusia) Habil dan Qabil menternak kambing dan ianya merupakan ternakan haiwan pertama di dunia.

NABI IBRAHIM a.s.

Merupakan penternak kambing yang agung. Terdapat 12, 000 ekor anjing yang menjaga kambing-kambingnya. Berlaku peristiwa sedekah (kambing) yang terbesar dalam sejarah islam.

NABI ISA a.s.

Juga menternak kambing. Wujudnya Bani Israel – bangsa Yahudi (satu bangsa yang dikenali Cerdik). Mengamalkan minuman susu kambing sehingga ke hari ini.

PERISTIWA ISRAK MIKRAJ

Nabi Muhammad SAW telah disediakan dengan tiga jenis minuman oleh Jibrail iaitu Arak,Madu,dan Susu. Baginda memilih susu.(Minuman yang terbaik di dunia selepas susu ibu)

NABI MUHAMMAD S.A.W.

Di antara jenis minuman yang biasa diminum oleh Rasulullah SAW adalah susu kambing segar, yakni langsung diminum sesudah diperah dari kambing (kisah Abdullah bin Mas’ud pada masa remaja, menggembala kambing milik Uqbah mu’aith) dipetik dari tulisan Dr. Indah Krisanti-Alhikmah.com

MAHATMA GANDHI

Gandhi

Tokoh sejarah India, Mahatma Gandhi pula minum segelas susu kambing setiap pagi dan malam sebagai amalan hariannya. Penganut agama Hindu mengamalkan susu kambing bertujuan untuk meningkatkan daya ingatan, juga di dalam amalan perubatan mereka.

CLEOPATRA

cleopatra1 D010P030

Cleopatra menggunakan mandian susu untuk membersihkan diri iaitu bagi memastikan kulitnya halus dan lembut sentiasa.

PUTERI MAHARAJA CHINA

Painting Chinese1 Painting Chinese2

Puteri-puteri Maharaja China pada zaman dahulu juga mengamalkan minum susu kambing dan sering berendam didalam susu kambing untuk menjaga kecantikan mereka.

GOAT’S MILK

No comments:

Post a Comment

Sponsor Links

Goat Owners - Resource Books For Raising Goats Of All Kinds. Hints, Tips And Tricks For The Beginning Goat Owner. Learn Where To Find The Tings You Need And The Information You Want At The Goat Source.
Find Cheap Product
Best Deal Ever
Click Here!

Learn How To Present Your Loan Modification To The Bank So They Will Approve Your Request The First Time
See To Believe
Use Your Money For Something Else!
Click Here!

Flash Sales Page! Insane Conversions!
Our Video Course Has Mass Appeal Because It Teaches How To Work From Home With Fortune 500 Companies
Need To See To Believe!
Click Here!